lördag 13 oktober 2012

Kyckling med potatisrulle och ugnsbakade tomater


4 kycklingfiléer
salt & peppar

Rulle:
600 g potatis
1 vitlöksklyfta, pressad
3 msk smör
1 tsk salt
100 g västerbottensost
1 pkt smördeg (rulle) el 4 plattor
1 msk smör + flingsalt till pensling

Sås:
1 dl grädde
1 dl creme fraiche
1 dl vitt vin
1 msk kycklingfond
salt & peppar
örter, tex persilja

Tillbehör:
4 tomater
1 vitlöksklyfta
honung

Sätt ugnen på 200 grader. Stek kycklingen i en panna med lite olja tills filéerna fått färg. Salta & peppra. Lägg kycklingen i en ugnssäker form och stek färdigt i ugnen 13-15min.

Höj värmen till 225 grader. Rulla ut smördegen på sitt papper på en plåt. Skala och riv potatisen grovt. Fräs potatis & vitlök i smör under omrörning i några min. Låt svalna något och fördela sedan över smördegen. Salta och strö över osten. Rulla ihop. Pensla med smält smör, strö över flingsalt. Grädda mitt i ugnen i ca 20 min.

Blanda alla ingredienserna till såsen och sjud några min. Smaka av med salt & peppar.

Dela tomaterna i 2 delar och lägg i en ugnssäker form. Hacka vitlöken och fördela över tomaterna. Salta & peppra. Ringla över lite honung. Stek i ugnen på 225 grader, 15-20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar