onsdag 19 oktober 2011

Höstpaj


2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
100g smör
3 msk vatten

2 morötter (150g)
1 palsternacka (100g)
10 cm purjolök
en bit kålrot (75g)
en bit rotselleri (50g)
1/2 buljongtärning
1/2 dl vatten
olja
2 dl riven ost

3 ägg
1 dl mjölk
2 dl grädde
1/2 tsk salt
peppar

Blanda mjöl och smör i en matberedare, tillsätt vattnet och blanda snabbt ihop till en deg. Platta ut degen i en pajform och låt stå kallt i 30 min. Picka botten och vik folie över kanten så degen inte sjunker ihop när den bakas i ugnen. Förgrädda på 200 grader i ca 10 min. Riv rotfrukterna grovt, skiva purjolöken. Fräs allt i olja i en gryta i på medelvärme i ca 5 min. Tillsätt vatten och buljongtärning och låt koka under lock några min. Lägg det frästa och osten i pajskalet. Vispa ihop ägg, mjölk, grädde, salt & peppar och häll det över. Grädda i ca 30 min på 200 grader. Servera med en sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar