måndag 21 februari 2011

Getosttoast, rostas med potatisgratäng och glass med chokladsås



Födelsedagsfirande och 3 rätters stog på gårdagens meny. Förrätten är en gammal goding från Tina Nordströms recept. Måste prövas! Tårtan uteblev men glass med chokladsås var lika gott det i all sin enkelhet.

Getosttoast:
4 skivor chevre
4 skivor bröd
4 st färska fikon
1 dl socker
1 kvist rosmarin
1 dl rödvin
1 msk balsamvinäger

Ugn 200 grader.
Rosta brödskivorna i lite olja i en stekpanna. Lägg över på en plåt och placera osten på varje brödskiva. Sätt in i ugnen i ca 5 min. Dela fikonen i halvor, skär bort den yttersta skalkanten. Häll socker, hälften av vinet, balsamvinäger, rosmarin och fikonen i en stekpanna. Låt det småputtra några min. Häll på resten av vinet och koka ytterligare någon min. Lägg upp fikonen på chevretoasten och ringla över såsen.

Potatisgratäng:
ca 8 medelstora potatisar
2,5 dl grädde
2,5 dl mjölk
3 vitlöksklyftor, pressade
salt & peppar

Skiva potatisen tunt. Smörj en ugnssäker form med smör. Varva potatis, vitlök, salt & peppar. Häll på mjölk och grädde tills det täcker potatisen. Grädda i ugnen på 200 grader tills potatisen är mjuk, ca 40-45 min.

Rostas:
ca 600g rostas
salt & peppar

Salta & peppra köttet. Lägg i en ugnssäker form. Stek köttet i ugnen på 200 grader tills innertemperaturen är 55 grader, ca 20 min. Ta ut köttet och låt det vila i ca 5 min.

Ugnsbakta tomater:
små kvisttomater
1 msk balsamvinäger
olja
salt

Blanda tomaterna med balsamvinäger, lite olja och salt. Baka i ugnen på 200 grader i ca 20 min.

Rödvinssås:
1 schalottenlök, hackad
1 rågad msk socker
4 dl rött vin
1-2 msk kalvfond
2 ugnsbakta vitlöksklyftor, mosad
2 msk smör
maizena

Fräs löken tills den blir mjuk. Tillsätt socker, vin, fond och vitlök. Reducera såsen till ca hälften. Sila ev. såsen. Red av med maizena och tillsätt smöret på slutet.

Chokladsås:
2 dl socker
4 tsk kakao
1,25 dl mjölk
4 mtsk smör

Vaniljglass
vispad grädde
maränger

Blanda socker, kakao och mjölk i en kastrull. Koka under omrörning i 3 min. Klicka i smöret. Servera med glass, vispad grädde och maränger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar