söndag 9 maj 2010

Vetefrallor


Tittade in i den här bloggen för lite tips på brödrecept och kllickade mig genast vidare till frukostfrallorna, som verkade enklast att göra och hittade följande recept på vetebullar. De blev grymt goda! Nästa projekt blir att ge sig på surdegen.

Vid niotiden på kvällen blandade jag degen som bestod av följande:
4 frallor:
200 g (2 dl) ljummet vatten
4,1 dl vetemjöl (special)
5 g jäst (1 tsk)
7 g salt

Låt degen gå i en matberedare (jag använde degkrokarna till en vanlig elvisp) i 8 minuter på låg hastighet, vila 3 min och sen ner med saltet, låt gå 4 min lite högre hastighet, vila 3 min, låt gå 2 min (på samma hastighet), vila 2 min, och till sist låt gå ytterligare 2 min.

Nu fick degen vila i en oljad bunke täckt av plastfolie i 2 timmar.

Jag tog ut degen på ett bakbord och delade i fyra bitar som jag vek ihop försiktigt, så att de fick en slät och fin, spänd yta. Jag la dem på en mjölad skärbräda, strödde på lite mjöl, täckte med plastfolie och ställde in i kylskåpet.

På morgonen. ugn full effekt, 275°
Låt en plåt med vatten stå längst ner i ugnen. Skruvade ner värmen till 250° Lägg bullarna på en annan plåt och baka i mitten av ugnen i ca 20 min. Då hade de fått fin färg och kändes färdiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar