lördag 1 maj 2010

Lammkött med limeblad


För alla er som älskar thaimat kan jag tipsa om den här kokboken, som kommit att bli något av ett guldkorn bland min måttligt imponerande kokbokssamling.

4 port
2 röda chilis
2 msk jordnötsolja
2 vitlöksklyftor, pressade
4 schalottenlökar, hackade
2 citrongrässtjälkar, skivade
6 färska kaffir lime blad
1 msk tamarindpasta
2 msk råsocker
450g urbenad lammstek el lammfilé
3 dl kokosmjölk
175g körsbärstomater, delade i halvor
1 msk hackad koriander el persilja
ris

Kärna ur och finhacka chilin och lägg den åt sidan.
Hetta upp oljan i en stor förvärmd wokpanna. Lägg i
vitlök, schalottenlök, citrongräs, limeblad, tamarindpasta,
socker och chili och woka i 2 min.
Strimla el tärna lammköttet fint, lägg det i wokpannan och
woka i 5 min. Vänd ordentligt så att köttet blir jämnt täckt
av kryddblandningen.
Häll kokosmjölken i wokpannan och låt den koka upp. Sänk
sedan värmen och sjud i 20 min. Tillsätt körsbärstomater och
hackad koriander/persilja och sjud i ytterligare 5 min.
Servera med ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar