tisdag 30 mars 2010

Solskensbullar


Bullfest, bullfest hela da'n!

24 st

1 pkt (50g) jäst för söta degar
100g smör
3 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 dl socker el. vit sirap
2 tsk kardemumma
ca 9 dl vetemjöl
Fyllning:
2 dl marsán el. vaniljkräm
Pensling:
1 ägg
Garnering:
50g smält smör
1 1/2 dl socker

Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull på svag värme.
Tillsätt mjölken. Låt blandningen bli fingervarm, 37 grader. Häll den
ljumma degvätskan över jästen och rör om så att den löser sig.
Tillsätt
salt, socker/sirap och kardemumma. Tillsätt drygt 2/3 av
mjölet. Arbeta
degen kraftigt med en träsked, ca 8 min, tills degen blir
blank, smidig
och släpper kanterna. Jäs under bakduk, ca 30 min till
dubbel stl.

Ta upp degen på ett mjölat bakbord. Tillsätt mer mjöl om det behövs
och arbeta degen smidig. Dela degen i 2 delar. Rulla ut en bit deg till
en längd och dela den i
12 lika stora delar. Rulla till släta bullar. Lägg
bullarna på en plåt
med bakplåtspapper. Låt jäsa 15 min.

Häll vaniljkräm i en spritspåse. Gör en grop i mitten av varje bulle och
fyll med kräm. Låt bullarna jäsa ytterligare ca 10 min. Värm ugenen till
250 grader.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen, 5-10 min. 

Låt bullarna svalna på galler. Efter gräddningen penslas bullarna med 
smält smör och doppas i strösocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar